Scenarii pentru al doilea model Ford produs la Craiova: Fiesta, EcoSport sau noul Ka. Personalul poate creste cu 800-3.500 oameni
Al doilea model care va fi produs de Ford la Craiova ar putea fi ales dintre Fiesta, EcoSport si Ka, insa nu a fost luata inca nicio decizie. Cert este ca un al doilea model este in continuare in plan pentru Craiova, alaturi de B-MAX, iar numarul de angajati poate creste cu 800-3.500 persoane. "Daca ar fi sa combinam faptul ca suntem capabili sa producem la calitate foarte buna (...) si modul in care oamenii au evoluat in mentalitate cu investitiile pe care le-am facut aici - investitii pentru 300.000 vehicule (pe an - n.r.), atunci putem spune ca aceasta uzina este gata pentru expansiune si pentru a produce volume mai mari. Cum poti obtine volume mai mari? Prin aducerea celui de-al doilea vehicul", a declarat pentru 0-100.ro presedintele Ford Romania, Jan Gijsen.
Angajatii din uzina si conducerea Ford Romania nu stiu inca ce model va fi adus la Craiova alaturi de B-MAX, insa date fiind investiile facute, compania americana nu mai poate da inapoi, ci, in cel mai rau caz, sa amane momentul. Din punct de vedere economic amanarea nu este insa o solutie, fiind cunoscut faptul ca costurile cu forta de munca si utilitatile sunt de doua ori mai mici in Romania fata de tarile din Europa de Vest. Totodata, ca confirare a atractivitatii uzinei din Craiova, informatiile despre posibila mutare a unei parti din productia Fiesta in Romania au incins spiritele in Germania, in luna februarie.
Ford Fiesta Facelift 2012 (sursa - Ford)
"Ce cred ca este important pentru Ford Craiova este modul in care evoluam. Capacitatea sa producem un vehicul - si nu orice vehicul, pentru B-MAX este avansat tehnologic si are usa culisanta - la calitate ridicata si sa asiguram fluxul de productie adecvat in fiecare zi, astfel incat clientii sa nu fie nevoiti sa astepte. (...) Daca ar fi sa comparam calitatea masinii cu a altor masini din Europa, sunt la egalitate sau chiar peste", a spus Jan Gijsen.
Logic ar fi ca la Craiova sa fie produse modelele Fiesta, EcoSport sau noul Ka, toate acestea avand la baza platforma B, acceasi ca a lui B-MAX. Un alt model care beneficiaza de aceasta platforma este Tourneo Courier, ceea ce il face al patrulea candidat pentru uzina. O decizie nu a fost inca luata inca, dar ea nu ma poate intarzia foarte mult, din urmatoarele motive:
- Costurile din Romania sunt la jumatate fata de uzinele din Europa de Vest si chiar daca sunt totusi mai ridicate fata de India, pozitia geografica si costurile de transport din India pana in Europa devin mari, astfel ca este mai avantajoasa productia in Romania, mai scump decat in India, dar mai ieftin decat in Europa de Vest. Astfel, scenariul cu Fiesta relocata partial din Germania nu pare imposibil.
- Parteneriatul dintre Ford si Fiat pentru modelele 500 si Ka, produse in Polonia, se incheie in 2015, iar noul Ka, prezentat in forma de concept, este complet regandit pentru a fi placut de mai multi cumparatori. Pentru acest modelul nu exista o uzina in care sa fie produs pentru Europa, este un model accesibil - care va concura cu Volkswagen up!, Skoda Citigo, SEAT Mii, Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo - ale carui costuri de productie trebuie sa ramana mici, iar Craiova isi asteapta cel de-al doilea model.
- Ford EcoSport este fabricat in India si va fi expediat de acolo in Europa, iar daca cererea pentru el va fi mare atunci va fi mai avantajos sa fie produs undeva in Europa, la costuri competitive.
Trebuie retinut faptul ca intrarea in productie la Craiova a unui model deja existent, cum este EcoSport, procesul de demarare a fabricatiei poate fi mult rapid decat in cazul noului Ka sau a noii generatii Fiesta, deoarece pentru un model complet nou pregatirea uzinei si a furnizorilor dureaza mai mult.Odata cu al doilea model va fi crescut si numarul de angajati.
"Acum facem peste 60.000 B-MAX pe an cu 3.500 angajati. Daca vom produce 150.000-200.000 masini/an putem sa vorbim despre o dublare a numarului de angajati din uzina de vehicule. (...) Pot fi angajati intre 800 si 3.500 oameni la Craiova, odata cu intrarea in fabricatie al celui de-al doilea model, insa numarul de oameni noi va depinde de volumul in care va fi produs autovehiculul respectiv", a explicat Jan Gijsen.
Intre momentul prezent si o viitoare decizie se pot intampla multe, iar scenariul desfasurat deja la Craiova este un exemplu in acest sens. "Producem doua motoare si o masina intr-o fabrica in care planuisem sa facem initial doua modele si un motor", potrivit lui Gijsen.
Presedintele Ford Romania critica in 2011 calitatea muncii oamenilor din uzina, insa acum situatia s-a schimbat mult in bine.
"Ford aplica niste standarde riguroase, dar in acelasi timp da voie oamenilor sa vina cu idei pentru ca standardele sa fie optimizate, imbunatatite. A fost nevoie de timp ca oamenii sa invete sa faca asta. Mentalitatea oamenilor acum 4-5 ani era de tipul <<sa ni se spuna ce sa facem>>. Un sistem de comanda si control. Acesta poate fi eficient, dar am transformat asta intr-un sistem in care sa promovam initiativa si sa tinem cont de cuvantul oamenilor. Vrem sa fie luati in considerare. (...) Generatia care e aici de cand a venit Citroen are probleme ceva mai mari in a se adapta la noul sistem mai deschis, spre comparatie cu angajatii mai noi si mai tineri pe care ii avem. Cei noi au fost expusi in scoala, cred, la un nou sistem de gandire", a spus Gijsen.
Ford Craiova a fabricat 68.339 unitati B-MAX la Craiova anul trecut, acesta fiind singurul automobil fabricat in aceasta uzina. Pe platforma industriala din Craiova se produc si motoare pe benzina, turbo (EcoBoost), de 1 litru si 1,5 litri. Ford a cumparat uzina auto din Craiova in 2007 si in prezent are circa 3.500 angajati, excluzand personalul administrativ. Cu totul sunt aproape 4.000 salariati.