Cum vede un inalt oficial Lenovo posibilitatea deschiderii unei fabrici in Europa de Est si cum "migreaza" productia IT pe teritoriul Chinei
Lenovo, cel mai mare producator mondial de PC-uri, nu are in prezent planuri de a construi fabrici in Europa de Est, mai ales ca in China se petrec schimbari majore ce scurteaza drumul electronicelor catre Europa, a spus intr-o discutie cu presa la Bucuresti directorul pentru Europa al companiei chineze. Aymar de Lencquesaing, care se ocupa si de regiunile Africa si Orientul Mijlociu, a spus ca Lenovo are un mare avantaj asupra concurentei: si-a pastrat fabricile si nu a dat pe mana altor companii activitatile de productie, cum au facut gigantii IT.
Lenovo a vandut de peste 10 miliarde de dolari trimestrul trecut si compania este "pe val" fiindca este in proces de a achizitiona atat Motorola Mobility, cat si divizia de servere a IBM. In plus, este in plin proces de lansare a smartphone-urilor in Europa, modelele ajungand acum in Romania si in alte cateva tari UE.
Unul dintre cei mai importanti oameni din companie - Aymar de Lencquesaing, director pentru regiunea EMEA (Europe, Middle East, Africa) - a fost prezent la evenimentul de lansare al smartphone-urilor.
Aproape toate smartphone-urile si tabletele, indiferent de brand, sunt produse in regiunea chineza Shenzen unde exista o platforma uriasa si un ecosistem cu furnizori extrem de bine pus la punct, cu productii zilnice de milioane de terminale.
Ar fi insa posibil ca Lenovo sa deschida o fabrica proprie in Europa de Est. S-a pus problema? Directorul regiunii EMEA spune ca in viitorul apropiat nu sunt astfel de planuri si da ca argument o schimbare manufacturiera majora din China
"Ecosistemul Shenzen este redutabil, dar in China aceste sisteme de productie se muta catre vest. Spre exemplu si noi am deschis recent o fabrica la Wuhan, un oras mai spre centrul Chinei, unitatea noastra avand capacitatea de a produce 100 de milioane de telefoane/an"
"Ei bine, daca fabricile migreaza catre centrul Chinei sau poate chiar spre vestul ei, intregul ecosistem se deplaseaza cu acestea si asta e un lucru esential fiindca nu poti construi fara un lant de furnizori. Asadar, daca ar fi sa avem productie in Europa de Est, criteriul principal ar fi sa avem acces la un lant de furnizori, deoarece o buna parte dintre costurile de productie tin de a avea la timp toate componentele necesare".
Un alt aspect tine da faptul ca, cu cat fabricile se muta mai spre vest in China, ele se apropie tot mai mult de Europa si modul de transport al smartphone-urilor si tabletelor se schima "Daca centrul de gravitatie se muta spre centrul Chinei, nu mai trebuie sa aduci produsele cu vaporul, ci cu trenul. Expedierea dureaza saptamani intregi pe mare din Shenzen, dar cu trenul, pe Transsiberian de exempl;uprodusele pot ajunge mult mai repede in Europa (...) Mereu evaluam posibilitatile de a produce in diverse regiuni, insa ne vom concentra pe fabricile din China, mai ales ca suntem o companie chineza"., spune oficialul Lenovo
Lenovo are un parteneriat cu un producator din regiune (Flextronic Ungaria) pentru a produce desktop-uri, insa cand e vorba de fabricile de mari dimensiuni compania are o strategie diferita fata de alti giganti din industrie, preferand sa produca singura electronicele si nu sa lase procesul in seama unor subcontractori stil Foxconn. "Acum 10-15 ani gigantii industriei PC-urilor au decis sa renunte la fabrici fiindca erau scumpe si au hotarat sa incredinteze activitatile de asamblare unor companii din Estul indepartat precum Foxconn. Si-au spus: noi pastram partea de inginerie, iar ei vor construi pentru noi. Ei bine, dupa un an sau doi si-au dat seama ca a fost un transfer de tehnologie fiindca acele companii insarcinate sa produca nu aveau niciun motiv sa inoveze fiindca oricum isi luau banii daca construiau ce li se cerea. Ei fac mai multi bai standardizand totul", spune seful regiunii EMEA.
"Ei bine, Lenovo a ales sa pastreze inginerii si fabricile si de aceea azi avem produse inovatoare precum Yoga fiindca inovatia e parte a culturii companiei.(...) Apoi, avem o cultura a angajamentelor: daca promit sa faca ceva, am sa fac si intreaga organizatie merge pe ideea: spunem ceea ce facem si vom si face ceea ce spunem", adauga Aymar de Lencquesaing,
Directorul regiunii EMEA mai spune ca exista inca o chestiune de atitudine, Lenovo considerandu-se outsider si temandu-se de concurenta, chiar si in segmentele unde este numarul 1 mondia la volumel.
Din vanzarile totale de 10,4 miliarde dolari realizate de Lenovo intre aprilie si iunie, 2,8 miliarde dolari au fost in regiunea EMEA, 3,8 miliarde dolari in China, 1,6 miliarde in Asia-Pacific si 2,2 miliarde dolari din Americi.